اتومکانیک، برق، حسابداری ، فن آوری اطلاعات

سنسور دمای آب موتور Coolant Temperature Sensor

سنسور دمای آب موتور

ساختمان داخلی آن تشکیل شده از یک مقاومت متغییر با دمای ضریب منفی( NTC) که با تغییرات دما،مقاومت الکتریکی آن نیز تغییر میکند.

وظایف سنسور دمای آب موتور:

-نشانگر آمپر آب در پشت آمپر

-تشخیص زمان راه اندازی فن های خنک کننده (دور کند،تند و خاموشی فن ها)

-اطلاع ECU از دمای آب برای اعلام حالت ساسات

-کنترل میزان حرارت موتور برای غلظت سوخت ترکیبی با هوا

-کنترل کمپرسور کولر در صورت بالا رفتن بیش از اندازه استاندارد دمای موتور

مدار راه انداز سنسور دمای آب: 

پایه یک: برق مثبت 5ولت را از ECU میگیرد.

درپایه سه: ارسال دمای آب موتور به نمایشگر آمپر آب

نکته:اتصال منفی آن از طریق بدنه سنسور به محل بسته شدن میباشد.

محل نصب:

بر روی سر سیلندر روی هوزینگ آب و قبل از ترموستات یعنی در بالاترین و گرم ترین قسمت موتور نصب می شود.

طریقه نصب سنسور دمای آب بر روی خودروها:

-پیکان یک سنسور آب سه پایه با رنگ سوکت سبز

-پژو RD یک سنسور سه پایه با رنگ سوکت آبی

-پژو 206 یک سنسور دمای آب دو پایه

-در پراید از دو عدد سنسور دو پایه دمای آب استفاده شده است

-پژو 405 ،سمند که  دارای موتوری 1800cc و 3 سنسور دو پایه می باشند.

نکته:وقتی از 3 سنسور دمای آب در خودرو  استفاده شود طریقه رنگ بندی و عملکرد آن به صورت زیر می باشد:

-سنسور به رنگ سوکت قهو ه ای که از مقاومت نوع PTC می باشد جهت ارسال اطلاعات  برای کنترل یونیت فن و خنک کننده می باشد.

- سنسور به رنگ سوکت آبی که از مقاومت نوع NTC است که جهت ارسال مستقیم اطلاعات دمایی به پشت آمپر می باشد.

-سنسور به رنگ سوکت سبز جهت ارسال وضعیت دما به ECU برای تعیین حالت ساسات ،غلظت سوخت و ....

عیوب سنسور دمای آب:

-روشن شدن چراغ Stop در پشت آمپر و یکسره شدن دور تند فن ها

-خروج دود سیاه از اگزوز و ریپ زدن موتور

- گاز خوردن پی در پی موتور در حالت دور آرام

-نوسان آمپر آب در نشانگر پشت آمپر

- روشن نشدن موتور با دلیل قطع جرقه کوییل

 

همین حالا از طریق سایت ثبت نام کنید و از تخفیف 7% آموزشگاه نوید صنعت برخوردار شوید.