اتومکانیک، برق، حسابداری ، فن آوری اطلاعات

واتر پمپ water pump

واتر پمپ water pump

واتر پمپ یک مکانیزم ساده جهت ایجاد گردش آب در سیستم خنک کننده موتور می باشد که تشکیل شده است از:

-فولی

-بدنه آلومینیومی(پوسته)

-پروانه

-واشر و کاسه نمد آب بندی

-یاتاقان

این قطعه بر روی بلوک سیلندر و در امتداد فولی میل لنگ نصب شده و توسط تسمه تایم (در خودرو های نسل جدید)که در

ارتباط با فولی واتر پمپ می باشد هماهنگ با دو موتور و همزمان با آن میچرخد در نتیجه پروانه آن با نیروی گشتاور موتور اقدام

به گردش آب در مجاری و کانالهای آب موتور و رادیاتور مینماید.

واتر پمپ تسریع کننده گردش آب موتور است 

زمانی که ترموستات خودرو بسته می باشد واتر پمپ آب را در کانالهای موتور و سر سیلندر به گردش در می آورد تاسریعتر دمای

موتور به آب منتقل شود و با باز شدن ترموستات گردش آب واتر پمپ از موتور به رادیاتور به جریان می افتد تا دمای بالا ی آب را در

رادیاتور با هوای بیرون از طریق فن رادیاتور مبادله نماید.

معایب واتر پمپ:

-صدا در حین کارکرد موتور(به دلیل خرابی بوش و یاتاقان واترپمپ)

-نشتی آب از واتر پمپ

-پوسیدگی و یا ایجاد شکستگی در پره های واتر پمپ که بیشتر به دلیل یخ زدن آب داخل بلوک سیلندر(در زمان کاهش دما و فقدان ضد یخ)

و اقدام به استارت زدن و در گیری پره های واتر پمپ با آب یخ زده داخل بلوک سیلندر بوجود می آید.

 

 

 

همین حالا از طریق سایت ثبت نام کنید و از تخفیف 7% آموزشگاه نوید صنعت برخوردار شوید.